Nissan IMx KURO concept debuteert op Autosalon van Genève

Deel deze pagina

De Nissan IMx KURO beleeft zijn Europese première op de Autosalon van Genève. Het is een studiemodel van een elektrisch aangedreven Crossover, die vorig jaar oktober voor het eerst was te zien op de Tokyo Motor Show. De Nissan IMx KURO in Genève is uitgevoerd in de hoofdkleur zwart (KURO is Japans voor zwart) en biedt ook een kijkje in de toekomst van Nissan Intelligent Mobility, die visie van de autoproducent op de veranderende manier waarop we auto’s gebruiken, rijden en integreren in de samenleving. Dit innovatieve studiemodel is ontworpen voor veiliger, gebruiksvriendelijker en meer opwindend rijden.

Nieuw op de Nissan IMx KURO is Nissans baanbrekende Brain-to-Vehicle-technologie (B2V). B2V interpreteert signalen van het brein van de bestuurder om te assisteren bij het rijden en om de autonome en manuele systemen te laten leren van de bestuurder.

‘De emissievrije IMx KURO Crossover conceptauto belichaamt de toekomst van Nissan Intelligent Mobility’, zegt Jose Munoz, Nissans chief performance officer. ‘Nissan Intelligent Mobility heeft betrekking op de interactie tussen mensen en hun auto’s en op de interactie tussen auto’s en de samenleving in de nabije en de verre toekomst.

Meer rijplezier: Nissan Intelligent Driving
Een van de belangrijkste technologische features van de Nissan IMx KURO is een toekomstige versie van ProPILOT, die volledig autonoom rijden mogelijk maakt. Zodra de ProPILOT-rijmodus is geselecteerd, dan verdwijnt het stuurwiel in het dashboard en kantelen de rugleuningen van de stoelen naar achter, zodat de bestuurder meer ruimte krijgt en alle inzittenden in een relaxtere houding van de reis kunnen genieten. Bij het inschakelen van de Manual-rijmodus komt het stuurwiel weer tevoorschijn en keren de stoelen terug in hun oorspronkelijke positie.

De B2V-technologie in de Nissan IMx KURO helpt de rijder om sneller te reageren en leidt tot auto’s waarin het plezieriger rijden is. Deze baanbrekende technologie van Nissan is het resultaat van onderzoek naar het gebruik van technologie die hersenactiviteit kan decoderen en daardoor de reacties van de bestuurder kan voorspellen en tevens onbehaaglijke gevoelens kan detecteren:

Voorspellen: door hersensignalen op te pikken is een beweging vroegtijdig te initiëren – zoals het draaien van het stuurwiel of het indrukken van het gaspedaal – waardoor de bestuurdersassistentiesystemen sneller eventuele ondersteuning kunnen bieden. Daardoor neemt de reactietijd af en rijdt de bestuurder beter. Detecteren: door het detecteren en evalueren van onbehagen bij de bestuurder kan artificial intelligence de rijconfiguratie en de rijstijl in de autonome modus aanpassen.

Nissans B2V-technologie is uniek. Nergens ter wereld is een dergelijk systeem beschikbaar. De bestuurder draagt een apparaat dat hersengolfactiviteit meet, die vervolgens door de autonome systemen worden geanalyseerd. Door te anticiperen op bewegingen kan het systeem acties – zoals sturen of afremmen – 0,2 tot 0,5 seconden sneller uitvoeren dan de bestuurder, terwijl die dat zelf nagenoeg niet zal merken.

Het gemak en plezier van elektrisch rijden: Nissan Intelligent Power
De Nissan IMx KURO is gebaseerd op Nissans nieuwe elektrische voertuigplatform, dat is ontworpen voor maximale efficiency. Het maakt een volledig vlakke vloer mogelijk, wat resulteert in een opvallend ruim interieur en meer rijdynamiek. Met een laag zwaartepunt is een scherpe handling verzekerd.

De krachtige, stille aandrijflijn maakt rijden opwindend. De IMx KURO is voorzien van twee elektromotoren. Die drijven de voor- en de achterwielen aan en leveren samen 320 kW vermogen en een hoge trekkracht van 700 Nm. Dat is meer dan bij de Nissan GT-R. De benodigde elektriciteit komt van een krachtige batterij met een verhoogde energiedensiteit. Met een volle batterij is een actieradius mogelijk van meer dan 600 kilometer.

Onderdeel van sociale infrastructuur: Nissan Intelligent Integration
De Nissan IMx KURO kan ook een bijdrage leveren aan de sociale infrastructuur. Om een idee te geven, na een rit naar de luchthaven kan de IMx KURO zichzelf parkeren op een plek waar hij zich aansluit op een lokaal energienetwerk zodat hij van nut kan zijn als buffer voor de elektriciteitsvoorziening. Bij terugkomst pikt de IMx KURO de rijder op bij de aankomstterminal. Het hele proces verloopt efficiënt dankzij de grote batterijcapaciteit en connectiviteitstechnologie, inclusief Seamless Autonomous Mobility.

Nieuw EV-design gericht op het tijdperk van autonoom rijden
Tot dusver vertoont het design van auto’s een duidelijk verschil tussen exterieur en interieur. De buitenkant geeft de indruk van bescherming, terwijl het interieur bestuurders een omgeving biedt waarin zij zich kunnen concentreren op het rijden. Dat verandert bij de komst van systemen voor volledig autonoom rijden. De designers van Nissan hebben het interieur van de IMx een sfeer van openheid gegeven, met behoud van het gevoel van privacy. Om dit te bereiken hebben ze design van binnen- en buitenkant sterker aan elkaar gekoppeld. Ook zijn de belangrijkste kenmerken van elektrische auto’s behouden – een stil en soepel rijgedrag, met een sfeer van licht, en toch krachtig en dynamisch. De designers putten inspiratie uit het Japanse concept van ma, dat staat voor ruimte en tijd, en wa (harmonie), om het bestaan van twee tegenstrijdige concepten uit te drukken – stilte en beweging.

Exterieurdesign: unieke kenmerken van elektrische auto’s
Na de introductie van de IMx op de Tokyo Motor Show heeft Nissans designteam, onder leiding van Alfonso Albaisa, senior vice president for global design, enkele kleine aanpassingen doorgevoerd – vandaar de toevoeging KURO aan de benaming.

De grille oogt krachtiger en meer solide en heeft nu een donkergrijze kleur in plaats van parelmoer wit. Ook zijn de wielen nu zwart. De nieuwe kleuren maken het uiterlijk van de IMx sterker en opvallender.

‘Na de Tokyo Motor Show hebben wij gekeken naar het potentieel van de IMx’, zegt Albaisa. ‘We vroegen ons af of we het basisconcept van de IMx meer SUV-achtig konden maken door relatief kleine veranderingen met accenten en kleuren. De kleine wijzigingen geven de IMx KURO een totaal andere personaliteit. Hij oogt daadkrachtig en onverwoestbaar – wij denken dat dit een belangrijk element is voor dit concept en een aanvulling op de technologieën die deze auto laat zien.’

Interieurdesign: ruimtelijk en ontspannend met aandacht voor eenvoud
De IMx KURO heeft een interieur dat het ruimtelijke gevoel biedt zoals je dat vindt in een traditionele Japanse woning. Het suggereert openheid. Het panoramische OLED-instrumentarium laat op de achtergrond de omgeving zien. Een display met houtnerfpatroon onder het instrumentenpaneel en doorgetrokken in de deurpanelen, geeft de inzittenden ook een subtiel gevoel van buiten, gelijk aan shoji, een traditioneel Japans papieren scherm.

Het diagonale katanagare-patroon op de stoelen is met een laserstraal gesneden. De hoofdsteunen – met een patroon zoals kumiki, een Japanse 3D-puzzel met houten stukjes – zijn gemaakt van siliconekussen en een frame dat is geproduceerd met een 3D printer.

Artificial intelligence maakt het mogelijk de functies te bedienen met oogbewegingen en handgebaren. Deze intuïtieve interface resulteert in veel minder knoppen en schakelaars, waardoor het interieur van de IMx een sfeer heeft van eenvoud en efficiency en superieur comfort.