De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X

Deel deze pagina

CITROËN ONTHULT DE NIEUWE ELEKTRISCHE CITROËN Ë-C4 X

Citroën onthult de volledig nieuwe C4 X en volledig elektrische ë-C4 X. Met een uniek en elegant design bieden ze de klant een aantrekkelijk alternatief voor conventionele hatchback- en SUV-modellen in het middenklassesegment.

Net als de stijlvolle nieuwe Citroën C5 X dagen de nieuwe ë-C4 X en C4 X met hun design de traditionele opvattingen over autodesign uit. Ze bieden iets unieks: een kruising tussen het elegante silhouet van een fastback, de moderne uitstraling van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs. De nieuwe ë-C4 X en C4 X profiteren ook van de nieuwe generatie infotainment, MyCitroën Drive Plus. Het biedt de klant een uitgebreid pakket aan connectiviteit en verbonden diensten.

Citroën neemt bovendien een gedurfde stap: in veel Europese landen met een toonaangevende markt voor geëlektrificeerde auto’s, zoals Nederland, brengt Citroën alleen de volledig elektrische ë-C4 X op de markt. Met zijn 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en WLTP-actieradius tot aan 360 km en een bagageruimte van liefst 510 liter is de ë-C4 ideaal voor verreweg de meeste ritten.

Prijslijst downloaden Meer bekijken

UNIEK EN ONDERSCHEIDEND DESIGN

De nieuwe ë-C4 X behoort duidelijk tot de nieuwste generatie Citroën-familie, maar biedt ook iets nieuws. Hij is fris en uniek voor wie zoekt naar een stijlvol alternatief voor de vele hatchbacks en SUV’s die nu al op de markt zijn.

Met een lengte van 4.600 mm past de nieuwe ë C4 X precies tussen de C4 (4.360 mm lang) en de C5 X (4.800 mm lang) in het Citroën-aanbod. De wielbasis van 2.670 mm is gelijk aan de reguliere C4, aangezien beide modellen worden gebouwd op het CMP-platform.

De luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29 Cw is te danken aan de geoptimaliseerde daklijn en komt ook direct de actieradius ten goede. De volledig elektrische ë-C4 X haalt dan ook een WLTP-actieradius tot aan 360 km.

Van opzij bekeken vormt de dynamische daklijn een naadloze lijn van bovenaan de voorruit tot aan de bagageklep. Het is een fastback-silhouet dat visueel stevig in zijn schoenen staat, in plaats van plomp zoals bij veel andere crossover-modellen. De korte overhang achter verbergt op een slimme manier de lengte, die bijdraagt aan de ruime 510 liter aan bagageruimte.

De bagegeklep heeft een ongecompliceerde vormgeving, met subtiele vouwen, een vloeiend geïntegreerde spoiler bovenaan en een centraal geplaatst Citroën-opschrift. Het oppervlak van de klep leunt iets naar de voorzijde van de auto en versterkt daarmee de prestigieuze uitstraling van de achterzijde en het visuele momentum van de auto.

De onderscheidende nieuwe led-achterlichten passen perfect bij de net zo opvallende koplampen en sluiten aan op de vloeiende lijnen van zowel de bagageklep als de flanken. Het lijnenspel over de flank komt in een pijlvorm samen bij het achterportier, wat het dynamische silhouet versterkt.

Centraal in de achterbumper bevindt zich de kentekenplaat en het onderste deel is ter bescherming uitgevoerd in matzwart. Hoogglans zwarte elementen zorgen voor wat extra elegantie en luchtuitstroomopeningen op de hoeken zorgen voor een robuuste uitstraling.

Grote wielen, met een diameter van 690 mm, zorgen samen met een korte overhang voor een zelfverzekerde uitstraling. De grotere rijhoogte zorgt ook voor een hogere zitpositie, die de bestuurder een zeker gevoel geeft. Matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met Airbump®-panelen met gekleurde inleg versterken de robuuste uistraling en zorgen voor een gevoel van bescherming.

De voorzijde doet met zijn ronde vormen vertrouwd aan, met chromen chevrons die zich over de breedte uitstrekken en zo de koplampen met elkaar verbinden. Op hun beurt zijn de koplampen in twee lagen opgedeeld en voorzien van Citroën LED Vision-lichttechnologie. Dat geeft de auto niet alleen een hightech uitstraling, maar zorgt ook voor maximaal zicht in het donker. De hoge, horizontale motorkap valt op door oppervlakken met subtiele holle welvingen.

Het matzwarte onderste deel van de voorbumper sluit aan op de beschermende panelen aan de zij- en achterkant van de auto. De roosters van de luchtinlaten hebben een ‘macro-chevron’-patroon, vergelijkbaar met dat van de 19-19 Concept. Naast de hexagonale onderste grille bevinden zich mistlampen met opvallende omlijsting, met inserts die qua kleur zijn afgestemd op de Airbumps® op de portieren.

NIEUWE GENERATIE CONNECTIVITEIT: MY CITROËN DRIVE PLUS

De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X is dankzij het volledig nieuwe My Citroën Drive Plus-infotainment, zoals recent geïntroduceerd met de Citroën C5 X, voorzien van de nieuwste generatie connectiviteit. De zeer intuïtieve nieuwe interface wordt weergegeven op een 10-inch HD-scherm en is volledig naar wens aan te passen door middel van ‘widgets’. Net als bij smartphones en tablets zijn widgets een manier om op het touchscreen de inhoud van apps te bekijken zonder ze te hoeven openen.

De nieuwe interface is ook te bedienen met spraak, een digitale assistent die met het commando “Hallo Citroën” opgeroepen kan worden. Het systeem begrijpt wat je zegt, beantwoordt vragen en geeft zelf ook gesproken aanwijzingen. De spraakherkenning werkt in twintig talen, geeft visuele feedback en is ook te gebruiken voor het bedienen van systemen als klimaatcontrole, audio, media en een verbonden telefoon of andere via spraak te bedienen apparaten.

Advanced Profile Management zorgt ervoor dat het systeem tot acht profielen kan opslaan. Aan ieder profiel zijn maximaal twee smartphones te koppelen en het systeem herkent deze smartphones draadloos bij het instappen. Er is ook een Over-The-Air Map Update-dienst via TomTom, waarmee navigatiekaarten automatisch maandelijks worden geüpdatet. De dienst is de eerste drie jaar gratis.

Standaard is de ë-C4 X voorzien van vier USB-poorten voor het opladen van smartphones of tablets. Er zitten twee aansluitingen onderin de middenconsole en twee in de middenconsole achterin. In beide gevallen is zowel een USB-A- als USB-C-aansluiting aanwezig.

De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X

RUST, COMFORT EN RUIMTE IN DE NIEUWE ELEKTRISCHE CITROËN Ë-C4 X

In de nieuwe Citroën ë-C4 X genieten de inzittenden van een ongeëvenaard gevoel van rust, comfort en ruimte. Dat is te danken aan de veelgeprezen Citroën Advanced Comfort-uitrustingen. Vooral achterin is dat goed te merken. Er is liefst 198 mm ruimte voor de knieën, terwijl de rugleuning van de achterbank een comfortabele 27 graden achterover staat. Bovendien is de bank breed genoeg voor drie personen om comfortabel naast elkaar te zitten. In cijfers: de schouderbreedte bedraagt 1.366 mm en ter hoogte van de ellebogen is dat zelfs 1.440 mm.

De bagageruimte is toegankelijk via een brede en hoge opening. De vlakke laadvloer heeft een maximale breedte van 1.010 mm tussen de wielkasten en is maximaal 1.079 mm lang. Het in en uit de bagageruimte tillen van grote of zware bagage is gemakkelijk dankzij de tildrempel van 745 mm boven de grond en 164 mm boven de bodem van de bagageruimte. De afstand tussen onder- en bovenkant van de laadopening is 445 mm en onder de hoedenplank past bagage van 565 mm hoog. De laadopening is liefst 875 mm breed en tussen de zwanenhalsscharnieren van de bagageklep neemt dat nog eens toe tot 885 mm.

Onder de vloer van de bagageruimte is nog extra opbergruimte, bijvoorbeeld voor de laadkabels. Dankzij naar voren te klappen hoofdsteunen van de achterbank en een ‘skiluik’ in het midden ervan kunnen lange objecten gemakkelijk het interieur in worden geschoven.

De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X

EMISSIEVRIJ MET VERMOGEN EN ACTIERADIUS

Dankzij de vloeiende, aerodynamische vorm en de efficiënte aandrijving heeft de nieuwe ë-C4 X een volledig elektrische actieradius van een indrukwekkende 360 km (WLTP). De 100 kW (136 pk) sterke aandrijflijn zorgt onder alle omstandigheden voor een energieke acceleratie, met een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De sprint van 0-100 km/u duurt in Sport-modus 9,5 seconden en de topsnelheid ligt op 150 km/u. Er zijn drie rijmodi – Eco, Normal en Sport – te selecteren via de knop op de middenconsole.

Regeneratief remmen zorgt ervoor dat de 50 kWh/400V lithium-ion-batterij ook tijdens het rijden wordt opgeladen met energie die normaal gesproken tijdens het remmen verloren gaat. Op deze manier is het ook mogelijk om af te remmen zonder het rempedaal te hoeven gebruiken. Ook fijn: de garantie op de batterij bedraagt acht jaar of 160.000 km. Binnen die periode of afstand blijft minstens 70% van de laadcapaciteit behouden.

De nieuwe ë-C4 X is ideaal voor kopers die zoeken naar emissievrije aandrijving met een praktisch bruikbare actieradius en dat in een elegante en ruime verpakking met vier portieren, als alternatief voor de vele hatchbacks en crossovers. Ook voor beroepschauffeurs is hij zeer interessant, bijvoorbeeld voor taxi- of andere chauffeursdiensten in steden met milieuzones.

De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X

GEMAKKELIJK EN GEOPTIMALISEERD OPLADEN

Het opladen van de nieuwe ë-C4 X is gemakkelijk. Het kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:

  • Bij een openbaar laadstation laadt een 100 kW DC-snellader de batterij op met een indrukwekkende 10 km per minuut, waarbij de batterij in 30 minuten voor 80% is opgeladen.
  • Met een 7,4 kW / 32-amp wallbox duurt volledig opladen 7,5 uur bij een eenfase-aansluiting, of slechts 5 uur bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
  •  Thuis en/of incidenteel kan de batterij ook worden opgeladen aan een huishoudelijk stopcontact.

Voor extra gemak biedt Citroën een alles-in-één-oplossing voor het installeren van een wallbox thuis. Het beheren van de laadsessies is gemakkelijk en de sessies kunnen ook worden ingepland op een later moment, bijvoorbeeld om zo te profiteren van daltarieven. De laadmomenten zijn in te stellen via MyCitroën Drive Plus in de auto of via de MyCitroën App.

Ook het aansluiten van de auto is gemakkelijker dan ooit, dankzij de ergonomisch vormgegeven laadpoort. De laadkabel is op te bergen onder de vloer van de bagageruimte. Een kleurindicatie bij de laadpoort geeft informatie over het laadproces, dat ook is te volgen via de MyCitroën App.

De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X

GEAVANCEERDE BESTUURDERSASSISTENTIE

De nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X is net als de nieuwste C4, C5 Aircross en C5 X voorzien van een indrukwekkend aantal moderne assistentie- en veiligheidstechnologieën. Tot wel twintig Citroën Advanced Driver Assistance Systems zorgen tijdens het rijden voor extra veiligheid en/of meer ontspanning tijdens de reis.

De Citroën-technologieën voor extra veiligheid zijn:

  • Active Safety Brake: remt automatisch bij een dreigende aanrijding, door stilstaande en bewegende objecten te detecteren en analyseren. Het systeem herkent ook voetgangers en fietsers en werkt ook in het donker.
  • Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake: waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding met een voorganger, bij snelheden vanaf 30 km/u. Post Collision Safety Brake activeert automatisch na een aanrijding en voorkomt dat de auto nog iets anders raakt.
  • Highway Driver Assist: voor semi-autonoom rijden niveau twee, waarbij Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning met elkaar gecombineerd worden. De bestuurder kan het rijden gedeeltelijk overlaten aan de auto, maar moet wel op de weg blijven letten en het stuur vasthouden (zoals ook wettelijk verplicht is). De bestuurder kan het rijden op ieder moment weer volledig overnemen.
  • Adaptive Cruise Control met Stop & Go: het systeem past de snelheid aan op de voorganger door automatisch een vooraf ingestelde veilige afstand aan te houden. Indien nodig kan het systeem de auto tot stilstand brengen en automatisch weer laten optrekken zonder dat de bestuurder rem- of gaspedaal hoeft aan te raken.
  • Optioneel leverbaar: Blind Spot Monitoring System, Active Lane Departure Warning System, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, Intelligent Beam Headlights en Extended Traffic Sign Recognition and Recommendation.

 

De Citroën-technologieën voor meer comfort en ontspanning zijn:

  • Head-up display in kleur: essentiële informatie voor het rijden (snelheid, navigatie-aanwijzingen, etc.) worden in kleur geprojecteerd in het blikveld van de bestuurder, zodat die zijn ogen niet van de weg hoeft te halen.
  • Achteruitrijcamera met Top Rear Vision: zodra de achteruitversnelling is ingeschakeld, verschijnt op het touchscreen een camerabeeld van de situatie achter de auto, met gekleurde markeringen die aangeven hoe dichtbij een eventueel obstakel is. Het beeld bestaat uit een 180-gradenzicht van bovenaf.
  • 360 Vision: een videohulp bij manoeuvres op lage snelheid, met een 360-gradenzicht rond de auto van bovenaf. Schakelt automatisch in als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, of met een druk op een knop door de bestuurder.
  • Optioneel leverbaar: Keyless Entry & Start, Park Assist, Hill Start Assist, statische bochtverlichting, automatische elektronische parkeer-/handrem en parkeersensoren aan de zijkant.

 

Prijslijst downloaden Meer bekijken