Citroën ë-Jumpy Hydrogen

Citroën ë-Jumpy Hydrogen
Deel deze pagina

Citroën ë-Jumpy Hydrogen

Sinds 2018 houdt Citroën zich constant bezig met innovatie om mee te gaan in de maatschappelijke ontwikkelingen. Deze zijn erop gericht om de ondernemer hun werk op verantwoorde wijze te laten uitvoeren. Om te beantwoorden aan nieuwe behoeften op sociaalgebied als ook op duurzaamheidsgebied introduceert Citroën de ë-Jumpy Hydrogen. Deze wagen haalt zijn energie uit waterstof. Daarmee heeft Citroën het compleetste elektrische aangedreven modellenaanbod op de markt voor lichte bedrijfswagens.

Nieuwe energie: Citroën Jumpy op waterstof

Het gamma elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens (LCV’s) wordt compleet dankzij waterstoftechnologie. Daarmee wil Citroën beantwoorden aan de vraag van zo’n 8% van de ondernemers die meestal meer dan 300 kilometer moeten afleggen en niet de tijd hebben om hun elektrische bedrijfswagen voldoende op te laden. Door middel van de waterstofvariant voldoet Citroën aan alle behoeften in dit segment.

De Citroën ë-Jumpy Hydrogen is een elektrisch aangedreven LCV die is voorzien van een brandstofcel en een oplaadbaar batterijpakket. Dat betekend dat dit de eerste Citroën is die met een dergelijke aandrijflijn wordt uitgerust. Ondanks de nieuwe techniek aan boord is het laadvolume en de capaciteit van de Jumpy volledig intact gebleven. Daarnaast heeft de praktische ë-Jumpy Hydrogen een actieradius van meer dan 400 kilometer. De drie koolstofvezel waterstoftanks (druk 700 bar) zijn ondergebracht naast het batterijpakket, onder de voorstoelen. De tanks zijn binnen 3 minuten volgetankt met waterstof. Doordat de ë-Jumpy emissievrij rijdt, kunnen zelfstandig ondernemers ook in de toekomst milieuzones in steden binnenrijden om hun werk uit te voeren.

Bovendien is de Citroën ë-Jumpy Hydrogen volledig elektrisch en maakt hij gebruik van twee energiebronnen die elkaar aanvullen. Ten eerste de 45 kW brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit voor de elektromotor die de wielen aandrijft. De tweede energiebron is een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die in geval van nood, als de waterstof op is, nog voor 50 kilometer stroom kan leveren aan de elektromotor.

Meest complete gamma LCV’s, volledig elektrisch vanaf 2021

De Europese markt voor elektrische voertuigen groeit enorm. In 2020 was de groei 132% ten opzichte van 2019. Bijna een op de tien verkochte voertuigen is inmiddels elektrisch aangedreven. De verwachting is dat de markt in 2021 met nog eens 53% groeit. Dat zijn meer dan twee miljoen voertuigen. Ook de markt voor elektrische LCV’s groeit, naar verwachting met 127%. Citroën wil daarvan een deel zelf opeisen. Het doel voor 2025 is dan ook een marktaandeel bij de elektrische LCV’s van meer dan 25%.

Een voorbeeld van lage gebruikskosten is de Citroën ë-Berlingo VAN. Deze gebruikt gemiddeld 19 kWh elektriciteit per 100 kilometer. Dat komt neer op ongeveer € 3. Bovendien zijn de onderhoudskosten gemiddeld 30% lager dan bij een auto met verbrandingsmotor. Dit terwijl de prestaties en de capaciteiten van de ë-Berlingo VAN, ë-Jumpy en ë-Jumper optimale productiviteit waarborgen.

Sinds september is de ë-Jumpy al leverbaar en vanaf de tweede helft van 2021 zijn ook de ë-Berlingo VAN, de ë-Jumper en de ë-Jumpy Hydrogen leverbaar. Daarmee biedt Citroën het meest uitgebreide gamma elektrische LCV’s op maat voor elke professional.

Bekijk hier alle bedrijfswagens van Citroën
Citroën ë-Jumpy Hydrogen

Citroën ë-Jumpy Hydrogen